Alla inlägg under februari 2018

Av MJ - 28 februari 2018 10:56

Ibland måste man verkligen unna sig olika saker, såsom minisemester eller olika typer av behandlingar som exempel massage.
40 minuters behandling hos naprapaten gjorde verkligen underverk, både för kropp och själ då jag lyckades somna och sova mig igenom behandlingen. Känner mig fortfarande seg och bara lätt yrvaken....

Nu är det Café Viskan som gäller en stund framåt, innan jag bestämmer mig för att åka hemåt. Antingen åker jag buss eller så liftar jag med mina föräldrar hem senare i eftermiddag, då är det bara för att slippa frysa när jag går från bussen.

Får se vad som händer och sker resten av den här dagen...


Av MJ - 26 februari 2018 10:18

Vården står verkligen högt på agendan i Sverige nu när det är valår och allt, vilket är jättebra om man frågar mig. För det behöver satsas och åter satsas på vården, men inte bara ur sjukvårdens och personalens vinkel. Utan man måste även satsa på vården ur patientens vinkel, så att patienterna inte far illa på något sätt. Om jag inte hade kommit så långt i att lära mig leva med min ångest och psykiska ohälsa, vet jag inte i dagens läge vad som hade hänt och det kommer jag berätta om mer nedan i inlägget.

Jag hade för drygt 1 timme sedan ett telefonsamtal med min läkare på vårdcentralen, efter att lagt på luren kände jag mig bara ännu mer förvirrad och missförståd.
Är det viktigare för läkaren att sjukskriva mig på mindre procent, än att jag faktiskt klarar av att gå till jobbet och sköta mina 50%? Det verkade som att läkaren var av den åsikten att han inte längre vill sjukskriva mig över huvudtaget, min uppfattning är att läkaren anser att jag kan jobba 100% och bara håller på och tramsar.

För ska jag vara ärlig har denna läkare ingen som helst koll på hur det är att leva med psykisk ohälsa, ångest, självmordstankar osv... Förra gången jag var på vårdcentralen berättade jag för läkaren hur dåligt jag mådde, att jag hade självmordstankar, men inga planer på att skada mig själv och det var fullständigt sant. Men idag i telefonen fick jag inga uppföljningsfrågor på föregående samtal som vi haft, utan när jag säger att det funkar att jobba halvtid verkar det som att läkaren bestämde sig rätt upp och ner för att jag plötsligt om 3 veckor skulle börja jobba 75%.

Det innebär att jag skulle behöva göra om mitt schema till viss del och börja jobba 30 timmar, istället för mina nuvarande 20 timmar. 20 timmar i veckan funkar hur bra som helst och gör att jag ändå har ork att göra andra saker även privat.

Men när jag lagt på luren var mina första tankar att jag kan lika gärna lägga mig ner och dö, sedan kan jag ju försöka se till att hamna framför ett tåg eller lastbil. Desa tankar kom bara för att jag upplevde det som att läkaren sket fullständigt sket i hur jag mår,hur jag har det och det var bara för mig att finna mig i hans alla nycker.

Ska en läkare få köra över mig som patient på detta viset? Ska inte läkaren ta hänsyn till sin patients bästa? Jo man tycker ju det, men uppenbarligen vet inte min läkare på vårdcentralen hur man ser till patientens bästa. För honom verkade det enbart handla om honom och hur han slipper sjukskriva mig på 50% fler gånger.

Jag lovar att detta inte kommer vara det sista inlägget om det här med min sjukskrivning, psykisk ohälsa och idioter till läkare inom Närhälsan.

Av MJ - 18 februari 2018 11:17

Det blev en söndagsutflykt till Ikea Kållered, kan ju bara säga att det var ovanligt lugnt med folk. Även om det är mer stök och stim här i resturangen, då det verkar som alla barn med familjer samlas här i resturangen.

Nu blir det matpaus och det kan vara bra med mat, för att jag ska orka fortsätta rundan här på Ikea.

Av MJ - 16 februari 2018 15:00

Den senaste tiden har det stundtals varit väldigt snurrigt på jobbet, det är som vissa bara finns till och inte gör det som de ska. I nästa läge är det som att vissa inte vill ta ansvar för sina uppgifter, och/eller så skiter man i vad det faktiskt ingår i ens arbetsuppgifter.
Vid 11-kaffet kom cheferna in i lunchrummet och sammankallade ett möte, för oss som är anställda av Borås Stad på jobbet. Självklart blev det först allmän information till samtliga på jobbet, oavsett anställning, praktik, arbetsträning, m.m
Det var skönt att äntligen ha ett sådant här möte med bara oss som är anställda och cheferna, för det är så sällan vi alla satt tillsammans och bara pratade.
Mötet gick på det stora hela ut på att dela ut ansvarsområden, eller vad man nu kan kalla det. På det viset hade jag redan mitt på det torra, då jag snart i ett år varit skoansvarig och fick fortsatt förtroende för detta. Vilket är skönt för min del, då jag enbart jobbar 50% fördelat på 4 dagar i veckan.

Har ett bra tag funnits de som trott sig vara chefer ute på golvet, fast våra chefer enbart utgår från kontoret och inte från någon annan plats. Stundtals känns det som att jag jobbar på ett vuxendagis, fast det är en riktig arbetsplats som håller på med hjälpsändningar utomlands och loppisar.

Med tanke på att det trots allt är många som jobbar på denna arbetsplats, så kanske det inte är så konstigt att det finns alla sorters människor på detta ställe. Och det går inte att älska alla, men på det stora hela tycker jag att majoriteten av personalen är helt okej. Självklart finns det några få undantag och så finns det 2 personer, som jag absolut inte klarar av att vara i närheten av. Å ena sidan får jag vara glad över att dessa två enbart jobbar eftermiddagar, vilket gör attjag inte behöver vara i närheten av dem allt för länge innan det väl är dags att gå hem.

Av MJ - 12 februari 2018 17:05

Träna har aldrig varit något för mig, oavsett sort eller form av träning. Å andra sidan har jag nu fått både veckans träningspass och mer än nog av den berömda vardagsmotionen, då jag var ute och skottade en del av parkeringen.

I Borås snöade det mer eller mindre hela förmiddagen, medan jag var på jobbet fast det smälte bort ganska fort. Eller hamnade på backen som slask och det är inte heller speciellt roligt att behöva gå i.
Kan ganska snabbt konstatera att jag har mer snö här uppe på höjderna, än vad det är snö nere i Borås... Suck, vill verkligen att våren ska komma.

Är det fortfarande någon som behöver mer träning? Då är det bara komma hem till mig och fortsätta skottningen.

Av MJ - 10 februari 2018 19:49

Jag har inte glömt bort vare sig bloggen eller er som ibland kollar in här, och läser vad jag skriver om.

Idag blev det att för första gången i mitt liv, att prova på ansiktsmask och den kom ända ifrån Sydkorea.
Till en början kändes det riktigt konstigt och lite kittligt, men ju längre masken var på dessto bättre kändes det. Ärligt talat måste jag se ut som ett monster med masken på, men vad den gjorde gott för mitt ansikte.
Nu känns mitt ansikte 30 år yngre, jag kommer garanterat använda ansiktsmasker fler gång.

Av MJ - 2 februari 2018 19:00

Vilken vecka det har varit, det har verkligen gått upp och ner mitt mående och det känns som att jag suttit i en berg och dalbana utan stopp. Men som tur är börjar jag äntligen se ljuset i slutet av tunneln, saker och ting börjar kännas mycket bättre. Även om det är en ordentlig bit kvar, innan jag kan säga att allt är helt bra. Viktigaste är trots allt att det går åt rätt håll, och vad mer kan man önska sig. 

Igår hade jag ett fullständigt sammanbrott på jobbet precis före lunch, ångest till max och en stund funderade jag på att kräva sjukskrivning på 100%. Som tur var så satte jag mig en stund i omklädningsrummet och funderade, kom fram till att det bästa ändå var att prata med cheferna på kontoret. Så det blev att gå in till cheferna och där blev det att prata om allt och ingenting, bara det att jag tog mig i kragen och pratade med cheferna gjorde att det kändes mycket bättre. Vi pratade om hur jag mådde, sen gick samtalet över på mer jobbrelaterade saker som vem som hängde med vem och andra saker. 

När jag gick från jobbet kände jagmig såvida glad och oerhört mycket lättare, fortsatte prata med chefen imorse och det kändes riktigt bra att kunna ha ett sådant samtal med chefen på tu man hand. Nu blir det att fortsätta blicka framåt och kämpa på, tisdag som kommer blir det att träffa läkaren för att förlänga min sjukskrivning.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards