Alla inlägg under augusti 2022

Av MJ - 30 augusti 2022 17:04

Detta är uppföljning till inlägget "Plötsligt", mitt brev till Försörjningsenheten i Borås Stad.


"Till ansvarig för Försörjningsenheten

 

Mitt namn är Mia Linna.

Anledningen till att jag skriver detta brev är följande:

Jag tog kontakt med er på Försörjningsenheten i april/maj 2021, då jag inte skulle komma att klara av att försörja mig enbart på aktivitetsstödet jag få när jag arbetstränar.

Nu har det uppstått en situation, där jag uppenbarligen inte har någon socialsekreterare som har hand om mig som klient eller mitt ärende hos er. Att jag fick veta att jag inte längre har någon socialsekreterare hos er, och att det inte fanns något ärende som hade med mig att göra.

I samma veva som jag pratade mer mottagningsgruppen, som lovade att skicka de papper som jag skulle fylla i mailade jag min senaste socialsekreterare XXX.

Hej!

Jag har avslutat min tjänst på Försörjningsenheten. Det är ingen som kontrollera vad som inkommer på min mail. Kontakta Försörjningsenhetens reception via Borås Stad växel på telefonnummer 033-357000 vid eventuella frågor.

Med vänliga hälsning,

XXX Socialsekreterare

 

Detta svar jag fick överraskade mig, då jag inte visste om att min socialsekreterare slutat och att ingen uppenbarligen tagit över mig som klient eller mitt ärende.

Så med detta sagt så har jag ett par frågor till er:

- Vad hände med mig som klient och mitt ärende hos er, mellan 2022-05-09 och idag 2022-08-06?

- Hur kunde det här inträffa?

- Hur kan en socialsekreterare eller annan medarbetare sluta, utan att någon tar över klienter och ärenden från denna?

- Hur kan ni ”tappa bort” all dokumentation/handlingar, som jag har skickat in till er sedan ifjol?

- Vad kommer att ske nu, för att jag som klient inte ska drabbas ännu mer av ert slarv?

 

Jag har kvar alla handlingar och utredningar som olika socialsekreterare skickat till mig, det kan ordnas så att ni får ta del av de dokument och utredningar.

Hoppas att få svar på mina frågor snarast och att det inträffade, inte ska göra så att mina chanser till ekonomisk hjälp om detta beviljas försenas på något sätt.

Bifogar med detta brev, kopior på det senaste beslut jag fick från XXX samt den utredning hon gjorde daterat 2022-05-09.

 

Tack,

Mia"

 

 

 

Av MJ - 28 augusti 2022 19:59

Av MJ - 26 augusti 2022 19:45

Jag lär hinna bli gråhårig och hamna i graven, innan jag förstår mig på vad Postnords problem är... De flesta av oss har nog vant sig vid att posten kommer lite som den gör, men det är verkligen inte okej när det gäller myndighetspost och liknande att denna post ble sen.  

Förtidsröstningen drog igång den 24 augusti, men jag fick mitt röstkort först idag den 26 augusti... 

Som sagt så drog förtidsröstningen igång redan i onsdags och när man googlar på röstkort, så ska man få sitt röstkort senast den 24 augusti. 


Så det får mig att undra: Postnord, någon hemma?

Av MJ - 23 augusti 2022 18:09

Jag vänder mig till Försörjningsenheten i Borås, för att jag behöver ekonomisk hjälp.
Bara för att jag är i en situation där jag behöver hjälp, så innebär det inte att man kan behandla mig hur som helst eller tro att jag ska göra deras jobb. 
Den 8 augusti lämnade jag in en ny ansökan om ekonomisk hjälp med tillhörande handlingar, efter att jag upptäckt att något blivit fel. I samband med att jag lämnar in mina handlingar, lämnar jag in ett brev och adresserar den till "Chef/ansvarig person för Försörjningsenheten"

Dagarna går och jag hör inget ifrån Försörjningsenheten, så i onsdags förra veckan mailar jag dit och frågar vad som hänt med mitt ärende och om jag fått en ny socialsekreterare. Inte heller har jag fått något svar på mitt brev, där jag uppgav både min vanliga adress och mailadress samt mobilnummer. 


Inte oväntat så får jag inget svar, så jag skickar ett nytt mail tidigt i måndags morse och igår lunch hade jag fortfaramde inte fått något svar. 

Den 22/8 händer följande:

Så istället jag skickar ett mail till kommunen mailadress, förklarar mitt ärende och ber om hjälp. Fort får jag svar från en kvinna som jobbar för kommunen, svarar att mitt mail vidarebefodrats till den förvaltning inom kommunen som sköter Försörjningsenheten. Tur för mig att jag jag gjorde detta, för annars hade ingenting hänt och suttit i skiten pga att mina handlingar försvunnit spårlöst.

Visade sig att mailet via kommunen hade effekt, för senare ringde Försörjningsenheten och jag fick förklara mitt ärende. Någon som äntligen kunde ge mig något svar... Jag menar, hur svårt kan det vara?

I vilket fall som helst, återigen fick jag skriva ut massa papper och lovade att komma in idag efter jobbet för att fylla i ännu en ansökan. Fast denna gång var det korrekt ansökan och jag la till de handlingar som behövdes, nu är det bara hoppas att en socialsekreterare tar tag i saken och handlägger ärendet fortare än fort. 

I samband med att jag skriver detta, så skrev jag ytterligare ett brev men denna gång till den enhet inom Borås Stad som har hand om Försörjningsenheten. Där ifrågasatte jag hanteringen av mig och mitt ärende hos Försörjningsenheten, samt hur i sjuttons de kunde tappa mig mellan stolarna och hur mina inlänade handlingar bara kunde försvinna. 

Brevet postades i väntan på att bussen till Viared skulle komma, återstår att se om jag får svar på brev 2 eller om jag behöver fortsätta klaga på Försörjningsenheten eller ej. 

Av MJ - 20 augusti 2022 20:22


Av MJ - 18 augusti 2022 18:26

Ibland händer det att man får syn på något oväntat, vilket hände mig imorse på väg ut till bussen.

Passerar denna hage 2 gånger varje dag, men imorse var det något speciellt som fångade min blick. Tog en liten stund för mig att se vad det var, nämligen en liten räv som först inte brydde sig om mig.
Inte varje dag man får se en räv mitt ute i hästhagen.

Av MJ - 5 augusti 2022 21:02

Ni får usäkta dröjsmålet, min hjärna har varit offline då jag är ledig den här veckan. De senaste dagarna har jag mer eller mindre sovit bort, kanske var det på tiden att jag var ledig och fick chansen till ordentlig återhämtning. 

Och så blev det ett besök i Ullared, där jag shoppade loss ordentligt. Som tur var åkte vi tidigt, men det var trots allt folk där och stundtals gick det nästan inte att komma fram.
Väl hemma var det knappt jag kom ur bilen, hade varit lättare att jobba än flera timmars shoppingrunda. 

Detta var definitivt det längsta besök jag någonsin gjort i Gekås.

Av MJ - 4 augusti 2022 13:45




Jag skulle ljuga om jag påstår mig förvånad, över hur Försörjningsenheten (socialen) i Borås Stad, hanterar sina ärenden och klienter.


Jag har sedan strax över 1 år haft kontakt med Försörjningsenheten i Borås, för att få min ekonomi ich vardag att gå ihop. Detta är inget jag skämms över, att jag behöver hjälp rent ekonomiskt.
Fast det är ju inte direkt något jag skyltar med heller för den delen.

Det senaste månaderna har jag kunnat klara mig helt själv, rent ekonomiskt tack vare att jag fick tillbaka på skatten. Socialsekreteraren jag hade i våras, räknade ut att jag skulle klara mig med sparade medel och aktivitetsstöd i 3 månader. Det har varit 3 tuffa månader rent ekonomiskt, med nästan inga marginaler men jag klarade av situationen.

Nu när dessa månader gått, tänkte jag att det bästa är att höra av mig till Försörjningsenheten igen. Som tur var så ringde jag och fick prata med en socialsekretera, som berättade att mitt ärende var avslutat hos dem....
Lovade att skicka handlingarna som jag skulle fylla i, ihop med information med vilka handlingar m.m som jag skulle lämna in med min ansökan.

Avslutad hos Försörjningsenheten? Jag måste fylla i massa nya handlingar och bli tilldelad en NY socialsekreterare.
Detta fick ju mig att fundera, vad faan pågår hos Försörjningsenheten i Borås Stad?
Jag hade ju en socialsekreterare så sent som i maj, som jag pratade med i telefon. Bestämde mig för att skicka ett mail till denna socialsekreterare och fråga vad som gällde i mitt fall.

Var verkligen inte vad jag förväntade mig, att min s.k socialsekreterare hade slutat från ingenstans.
Ännu bättre är det eftersom man inte lämnat över mig som klient till en ny socialsekreterare, utan jag och mitt fall har uppenbarligen fallit mellan stolarna.

Hur i helvete kan en myndighet i kommunen låta detta hända?
Om jag inte tagit kontakt med Försörjningsenheten här om dagen, skulle jag ha hamnat i skiten och det ordentligt.

Inte konstigt att folk inte litar på myndigheter eller på dem som jobbar för kommunen, när sådana här saker kan och tillåts att hända.
Jag är trots allt en person som kollar upp saker, tar kontakt, vågar säga både emot och säga ifrån när jag tycker olika.
Men skulle jag inte ha kontaktat Försörjningsenheten, skulle det enbart drabba mig och ingen annan. Ska vid tillfälle fråga hur det som hänt mig, kunde hända och det för att få svar men också för att se om Försörjningsenheten kanske måste ändra i sina rutiner.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards