Direktlänk till inlägg 11 september 2017

Trakasserier

Av MJ - 11 september 2017 12:01

Oavsett vem du är, oavsett kön och bakgrund/nationalitet så ska ingen... Ingen få utsätta dig för någon som helst trakasserier, oavsett vad så är detta inte något som är okej.
Anledningen till att jag tar upp detta här och nu, är för att jag själv blev utsatt för sexuella trakasserier så sent som förra veckan och detta skedde på mitt jobb, utfördes av en betydligt äldre kollega till mig. Det började med att kollegan första gången smekte mig på överamren i lunchrummet, utan min tillåtelse och jag tänkte inte mer på det. Nästa gång det hände funderade jag på vad är hans problem, men då reagerade en av kollegorna på saken. Saken är den att jag inte tänkte aå mycket mer på saken, tills i tisdags vid frukost då nästa och mer allvarliga sak inträffade. Helt plötsligt hade han handen på mitt lår, där den absolut inte skulle vara och jag sa till honom ordentligt. "Händer det en gång till, vet jag inte vad som kommer att hända." Då skrattade den tafsande kollegan till och menade att det bara var på skoj, vilket jag svarade snabbt; Vad är ditt jävla problem? Vilket snabbt fick tyst på honom och efter det lilla utbrottet so jag fick har han varken tilltalat mig eller ens tittat åt mitt håll.

Samtliga tillfällen då kollegan taffsat på mig, har kollegor varit närvarande och sett/hört mina reaktioner och vad som sagts. 

Så i fredags var jag in hos cheferna på kontoret för att bjuda dem på 11-fika och en kort pratstund, då kom detta upp att en kollega taffsat på mig. Båd cheferna blev bestörta och sa att sådana inte saker är okej, samt att de vid tillfälle skulle plocka in kollegan för ett samtal. Det var skönt att få berätta detta för cheferna och jag kände deras stöd, samt jag känner mig trygg i att de kommer göra vad de kan för att finnas där för mig.

Jag har ju denna blogg för att skriva om saker och ting som händer mig i mitt liv, om smått och stort... Varför ska jag då inte skriva om en sådan här sak? Jag kan inte vara den ända på den här planeten som drabbats av oönskade närmanden eller annan form av sexuell uppvaktning som man inte önskar. 

Kanske kan det att jag berättar om vad som hände mig och hur jag reagerade, få någon annan eller flera andra att inse att det inte bara är denna person som drabbas av sådana här saker. Om du eller någon du känner drabbas av något likande, vill jag bara säga att du/ni inte är ensamma om detta och ni hearingen att skämmas för. Ja det är lätt för mig att säga att de som drabbas av oönskad sexuell uppvaktning eller trakasserier inte ska skämmas, men jag har också drabbats och jag kände mig så jävla smutsig efteråt. Jag skämdes och undrade vad jag gjort för fel, men som tur hade jag en jävla bra kollega som jag räknar som min bästa vän och enligt honom har jag inte gjort något fel. Innerst inne vet jag att jag inte gjort något fel eller att jag inte har något att skämmas för. 

Jag kommer att gå till polisstationen någon dag den här veckan och anmäla det inträffade, och mitt råd till alla er där ute som drabbats på något sätt att kontakta polisen. Vare sig det är över telefon eller genom ett personligt besök på närmsta polisstation där du/ni bor.

För alla sådana här saker måste anmälas, oavsett hur litet eller stort det hela verkar vara. Jag kommer fortsätta skriva här på bloggen om mig och det jag utsattes för av en kollega, för ju fler vi är som anmäler sådana här saker desto starkare kommer vi i slutänden att vara. Polisen kanske lägger ner mitt eller ert fall i brist på bevis eller vad som helst, men detviktigaste oavsett vad är att göra en anmälan. För gör man inte en anmälan kommer man aldrig att kunna gå vidare och inte heller kommer dessa brott isf att synas i någon som helst statistik. Fortsätt vara starka, kämpa, ta hand om er och varandra. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av MJ - Fredag 12 april 08:32

Underbart att det äntligen är fredag och helgen är runt knuten, kan inte bli bättre då jag också slutar tidigt. Ser fram emot helg eftersom det varit en seg vecka, med en del tråkiga besked på jobbfronten. Fast det får vara en egen historia, ska in...

Av MJ - Onsdag 27 mars 16:00

Här om veckan var jag med om en grej med min kollega, som kan beskrivas som obehaglig. Veckan efter skickade jag ett mail till Borås Tidning, på kollegans begäran och önskan.  Eftersom jag fortfarande inte hört något från BT, så väljer jag att dela...

Av MJ - Onsdag 20 mars 13:29


Om inte världen har gått under än, krävs det mycket mer innan det sker... De senaste 2 veckorna har varit rena rama katastrofen på jobbet, ena dagen har det varit personalbrist. Nästa dag så har det antingen varit personal som tjaffsat emot, eller in...

Av MJ - Måndag 11 mars 19:00


Energitjuvar har de flesta mött och människor med negativa energier, som man bara inte kan vara i närheten av. Själv har jag en kollega som är en energitjuv, vilket jag insåg när denne varit borta från jobbet ett par dagar. För plötsligt kände jag et...

Av MJ - Fredag 1 mars 11:15

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards