Direktlänk till inlägg 20 september 2018

Utredning läggs ner

Av MJ - 20 september 2018 15:30

Vad är meningen med att anmäla sexuellt ofredande till polisen, om det ska ta ca 6 månader innan de håller ett första förhör och sedan lägger ner utredningen efter ytterligare 6 månader?
I september förra året gick jag till polisen för att anmäla ett brott, efter att en på jobbet hade taffsat på mig vid upprepade tillfällen. Först hade jag pratat med kollegor och chefer på jobbet om saken, dessa stöttade mig på jobbet i den mån det gick.
Men efter mycket funderingar gick jag ändå till sist till polisstationen i Borås, för att anmäla det inträffade. Jag ville inte vara ett offer och försvinna i mörkertalet, som aldrig anmäler att jag utsatts för någon form av sexuellt övergrepp eller ofredande.
Drygt 6 månader efter att jag gjort anmälan ringer polisen upp för att hålla ett förhör med mig, via telefon och så var det inget mer med den saken. Efter förhöret hörs ingenting om min anmälan och månaderna går, tills igår då jag fick hem ett brev från polisen. Man medelar att utredningen läggs ner och motivet lyder: "Det saknas numera anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats."

Vad sjuttons gubbar betyder det? Med andra ord så lägger man ner förundersökningen pga att det gått så lång tid, och vems fel är det? Har inte beslutet mig om jag ska gå till polisen och få det här beslutet prövat hos en åklagare, får helt återkomma efter helgen när jagkommit fram till ett beslut. 


I och med att jag fick det här brevet hem, så är jag både uppgiven och förbannad på samhället.
Jag känner mig sviken av det svenska samhället och den svenska polisen, då man bara lägger ner utredningen utan någon som helst anledning 1 år efter att jag gjorde anmälan. 1 jävla år har gått och man gjorde ingenting, för istället skulle man prioritera grov brottslighet och yrkeskriminella.
Vilka är det som drabbas av detta? Jo den lilla människan i samhället, du och jag som är hederliga människor och gör allting rätt.
Kanske är det meningen att jag ska ta lagen i egna händer, då polisen uppenbarligen inte har tid eller resurser för att utreda brott som jag drabbats av.
Varför finns det polis och rättsväsende i Sverige, om den inte är till för alla som bor och vistas i det här landet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av MJ - Torsdag 2 maj 09:47

Vill Samhall ha sina medarbetare på jobbet eller ska flertalet av oss istället bli sjukskrivna?För just nu verkar det vara kaos bland cheferna på Samhalls kontor i Borås, noll koll på saker och ting. I tisdags eftermiddag ringde chefen mig, med infor...

Av MJ - Tisdag 30 april 09:35

Allégatan 17, en riktigt mysig salong mitt i centrum.Ibland får man slå till stort och boka tid hos en frisör, jag slår till på både färg och klippning. Här kan man uppenbarligen fixa det mesta, är kollega sjuk så tar en annan frisör över och tar ...

Av MJ - Tisdag 30 april 09:26

Av MJ - Måndag 29 april 13:22

Av MJ - Onsdag 17 april 17:10

Upp och ner vända världen är det som gäller på Samhall i Borås för tillfället, för ingen verkar veta någonting. Ingen planering, noll koll och absolut ingen kommunikation mellan olika delar av verksamheten. Helt plötsligt fick jag veta att jag sku...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards